Friday, March 5, 2021

Projek : Anchor SPM Tak Tiru Filem Bad Genius

Drama bersiri terbaru Astro Originals yang berjudul Projek : Anchor SPM bakal disiarkan di saluran Astro Citra bermula 15 Mac 2021 ini. Belum pun ditayangkan,...
More

    Terkini

    Sharifah Sakinah & Michael Sudah Bertunang Sejak Disember Lalu

    Pelakon sensasi, Sharifah Sakinah membuat pengakuan bahawa dia sudah bertunang dengan kekasihnya Michael Hansen yang berasal dari Sweden pada Disember tahun lalu. Menurut Sakinah, majlis...

    Top 5 Filem Pilihan Oijom Di Pawagam

    Bermula dari 5 Mac 2021, kerajaan sudah membenarkan panggung wayang di Malaysia kembali beroperasi. Oijom pasti, mesti ramai yang sudah tidak sabar-sabar untuk menonton filem...

    Zahirah MacWilson & Aiman Hakim Ridza Dedah Wajah Anak

    Akhirnya pasangan pelakon popular, Zahirah MacWilson dan Aiman Hakim Ridza mendedahkan wajah bayi sulung mereka secara rasmi di Instagram masing-masing. Turut didedahkan adalah nama sulung...

    8 Negara Ini Telah Bebas Daripada Covid19, Apa Rahsia Mereka?

    Kes covid19 setakat ini telah mencatat lebih 96 juta kes seluruh dunia dengan lebih dua juta kematian dilaporkan. Di Malaysia sahaja, kes harian meningkat sehingga tiga ribu dengan jumlah kematian meningkat kepada 619 setakat 19 Januari.

    Kita sebenarnya mampu menghapuskan penularan virus ini jika betul-betul mematuhi arahan pihak berkuasa. OiJom senaraikan sembilan negara yang kini telah bebas daripada Covid19 dan ada juga yang memang tidak pernah merekodkan sebarang kes.

    NEW ZEALAND

    Pada 8 Jun 2020, New Zealand mengumumkan pesakit terakhir covid19 telah sembuh sepenuhnya, menjadikan mereka secara rasmi bebas daripada virus itu. Negara itu merekodkan 1500 kes dengan 22 kes kematian.

    Pihak berkuasa New Zealand mengerahkan darurat selama tujuh minggu dimana kesemua perniagaan ditutup dan semua orang perlu berkurung dirumah kecuali frontliners!

    VATICAN CITY

    Negara kecil ini hanya mencatatkan 12 pesakit sahaja walaupun ia terletak bersempadan dengan Itali, negara yang mencatatkan antara kes tertinggi. Pesakit terakhir telah sembuh pada 6 Jun 2020 dan tiada kematian direkodkan.

    FIJI

    Memiliki populasi 900,000 penduduk, Fiji mengisytiharkan mereka bebas daripada covid19 pada bulan Jun 2020. Hanya 18 pesakit sahaja direkodkan dan mereka telah berjaya merekodkan kosong kes selama 45 hari berturut-turut selepas yang pesakit terakhir telah sembuh.

    MONTENEGRO

    69 hari selepas kes pertama direkodkan, Montenegro mengumumkan mereka bebas covid19 pada 24 Mei 2020. Ini menjadikan ia negara Eropah pertama yang bebas covid19 dengan hanya 324 kes dan sembilan kematian.

    SEYCHELLES

    Negara pulau cantik ini secara rasmi telah bebas covid19 pada 18 Mei 2020 dengan hanya 11 kes dilaporkan tanpa kematian.

    TIMOR-LESTE

    Hanya mencatakan 24 kes, Timor-Leste secara rasmi bebas covid19 pada 15 Mei 2020 tanpa sebarang kematian dilaporkan.

    PAPUA NEW GUNIEA

    Sama seperti Timor-Leste, negara ini juga hanya merekodkan 24 kes covid19 tanpa sebarang kematian dan bebas sepenuhnya pada 4 Mei 2020.

    TURKMENISTAN

    Satu-satunya negara bukan pulau yang bebas sepenuhnya daripada covid19 sejak ia mula menular hujung tahun 2019! Berpopulasi sebanyak lima juta penduduk, Turkmenistan dikelilingi oleh negara-negara yang mempunyai kes covid19 seperti Kazakhstan, Uzbekistan, Afghanistan dan Iran.

    Foto: Jacinda Ardern (@jacindaardern)

    Latest Posts

    Sharifah Sakinah & Michael Sudah Bertunang Sejak Disember Lalu

    Pelakon sensasi, Sharifah Sakinah membuat pengakuan bahawa dia sudah bertunang dengan kekasihnya Michael Hansen yang berasal dari Sweden pada Disember tahun lalu. Menurut Sakinah, majlis...

    Top 5 Filem Pilihan Oijom Di Pawagam

    Bermula dari 5 Mac 2021, kerajaan sudah membenarkan panggung wayang di Malaysia kembali beroperasi. Oijom pasti, mesti ramai yang sudah tidak sabar-sabar untuk menonton filem...

    Zahirah MacWilson & Aiman Hakim Ridza Dedah Wajah Anak

    Akhirnya pasangan pelakon popular, Zahirah MacWilson dan Aiman Hakim Ridza mendedahkan wajah bayi sulung mereka secara rasmi di Instagram masing-masing. Turut didedahkan adalah nama sulung...

    Gosip

    Ziana Zain Dan Mas Idayu Bermadu?

    Mesti ramai pembaca Oijom yang terkejut dan tidak sangka apabila membaca tajuk artikel ini kan? Tetapi memang benar mereka berdua hidup bermadu, cuma ia sekadar...

    Tayang Tubuh Di Instagram, Naim Daniel Buat Iman Netizen Lemah

    Semalam penyanyi dan pelakon popular Naim Daniel telah memuatnaik sebuah foto dirinya yang tidak berbaju. Foto yang berwarna hitam putih berkenaan menampakkan tubuh Naim yang...

    Netizen Puji Anak Fasha Sandha Cantik Macam Snow White

    Bagi anda yang mengikuti akaun rasmi Instagram pelakon Fasha Sandha, pasti anda sering lihat wajah bayi baru Fasha dan suaminya Aidil Aziz. Fasha sering berkongsi...

    “Bini Aku Jangan Usik, Aku Cari Sampai Dapat!” Shuib

    Semalam penyanyi dan usahawan popular, Siti Sarah Raissuddin ada memuatnaik 'screenshot' mesej daripada netizen yang tidak berpuas hati dengannya. Dalam mesej yang di hantar oleh...

    Zarina Anjoulie & Bekas Suami Sudah Rujuk

    "Wahai pompuan2 yg dok dm2 yas aku rasa skrang korang dah boleh la stop dm2 laki aku ye.. tak marah pesan je... https://www.instagram.com/p/CL5nryZMC5B/ Aku n...